Co nowego?Co nowego?archiwum aktualności

Wyprawywyprawy

Nasz test nowego BMW K 1600 GTL

Nasz test nowego BMW K 1600 GTL

Jakiś czas temu dzięki uprzejmości jednego z salonów BMW mogliśmy zapoznać się z nowym dzieckiem bawarskiego koncernu. Dawno zapowiadana sześciocylindrówka BMW jest już dostępna na naszym rynku w dwóch wersjach GTL oraz GT
Już po kilki chwilach obcowania z tym sprzętem wiemy, że budzi wielkie emocje nie tylko wizualne ze względu na swoje gabaryty ale również te które wyzwalają się podczas jazdy.

 

Kilka szczegółów technicznych K 1600 GTL

Masa motocykla 348 kg

Silnik sześcio-cylindrowy o mocy 160 km i momencie obrotowym 175 Nm przy 5200 obr/min, chłodzony cieczą

Rozrząd DOHC – cztery zawory na cylinder

Skrzynia biegów sześciostopniowa

Napęd wał kardana

Hamulce: przedni – podwójny tarczowy, tylny: pojedynczy  tarczowy

Zbiornik pozwala zabrać ze sobą 26 litrów paliwa

Prędkość maksymalna 220-250 km/h

 

Wyposażenie z jakim mieliśmy okazję latać: ABS, ESP, ESA, Zmienne mapy zapłonu, nawigacja, radio+system audio , podgrzewane manetki i fotele, halogeny przeciwmgielne, komplet kufrów.

 


Kilka gadżetów których pominąć nie można

K 1600 GTL według nie tylko naszej opinii jest najbardziej innowacyjnym motocyklem ostatnich lat. Ilość gadżetów w które został wyposażony opisać można jedynie w instrukcji obsługi J

Zasiadając za kierownicą po raz pierwszy odczuwasz emocje rodem z gwiezdnych wojen i filmu Star Trek.

Chciałbym uspokoić wszystkich tych którzy do wszelkiego rodzaju nowinek elektroniczno-informatycznych podchodzą z rezerwą zastanawiając się czy są w stanie to wszystko opanować ? Otóż założę się, ze po kilku minutach jazdy wszystko będzie jasne, czytelne i zrozumiałe.

Kokpit i obsługa

Motocykl został wyposażony w bardzo czytelny kokpit w skład którego wchodzą: obrotomierz, prędkościomierz  i graficzny wyświetlacz użytkownika na którym prezentowane są informacje typu stan paliwa, ustawienie zawieszenia, mapy zapłonu czy zakres odbieranych fal radiowych. Powyżej znajduje się zabudowany ekran nawigacji.

Wszystkie istotne informacje są bardzo czytelne. Patrząc na to a porównując z innymi motocyklami zastanawiasz się co w nich nie wyszło …

Bawarczycy do sterownia tym wszystkim zastosowali obrotowy pierścień o nazwie IDrive znajdujący się w zasięgu lewego kciuka kierowcy.  Dzięki temu ograniczyli ogromną ilość przycisków odwracających uwagę podczas jazdy.

Z poziomu lewej manetki obsługujemy też elektrycznie podnoszoną szybę, tempomat i kierunkowskazy, przy prawej manetce dostępny jest przycisk startera i wybór map zapłonu.

 

Światła

Jako jedyny na ta chwilę motocykl wyposażony w reflektor  ksenonowy z systemem żyroskopowym daje równy snop światła niezależnie od położenia w jakim się znajduje. W głębokim pochyleniu czy z pasażerem zawsze oświetla to miejsce które powinien co daje wielki komfort jazdy w nocy.

 

Zawieszenie

Przednie duolever + ESA z pełną regulacją, Tylne jednoramienny wahacz, paralever, centralna sprężyna, pełna regulacja.

Zastosowanie tego rozwiązania umożliwia nawet dalekie podróże w bardzo komfortowych warunkach. Gdy chcemy doznań bardziej sportowych wystarczy jeden ruch kciuka i już motocykl zachowuje się tak jak sobie tego w danej chwili życzymy lub jak wymagają warunki na drodze.  O przydatności systemu elektronicznej regulacji zawieszenia ESA chyba rozpisywać się nie trzeba. Ja osobiście porównałbym to do elektrycznie otwieranych szyb w samochodzie sami oceńcie ich przydatność w życiu codziennym.

Mapy zapłonu

Bardzo fajna opcja która dba o nasze bezpieczeństwo dostosowując zachowanie motocykla czy bardziej jego dynamikę do warunków drogowych jakimi zamierzamy się poruszać lub poruszamy się. Mamy do dyspozycji trzy opcje: drogowo – do przelotów w stylu turystyki, dynamic – do przelotów o charakterze sportowym, rain – do przelotów po mokrym.

Wybór żądanej opcji powoduje inne zachowanie motocykla na tzw. Odwijanie np. wybierając opcję po mokrym, motocykl jakby dłużej wchodzi na obroty – nie reaguje agresywnie na odkręcona manetkę gazu.

 

Komfort kierowcy i pasażera

Sprzęt wyposażony jest w dwa komfortowe fotele a właściwie kanapy na wysokości 750 mm kierowca  a pasażera 820 mm. Fotele oczywiście posiadają opcję podgrzewania, specjalnie dla tych którzy lubią poruszać się w bardziej chłodne dni.

W wersji GTL, która posiada kufer centralny pasażer ma do dyspozycji oparcie wraz z zagłówkiem (wersja GT różni się w tym temacie od GTL – kierowca siedzi wyżej a kształt fotela jest inny – wymusza jazdę w pozycji bardziej sportowej)

Usytuowanie pasażera wyżej od kierowcy zapewnia mu większa widoczność podczas jazdy.

Zabiegi takie jak wysunięte do przodu podnóżki oraz kierownica wyciągnięta w kierunku jeźdźca zapewniają wygodną anatomicznie pozycję a co za tym idzie mniejsze zmęczenie kierującego. Na komfort jazdy wpływa również szyba przednia, która całkowicie osłania nas przed męczącym pędem powietrza.

Wrażenia z jazdy

Pomimo wrażenie jakie robi pod względem swojej wielkości sprzęt bardzo ładnie się prowadzi. W ciasnych i szybkich zakrętach radzi sobie doskonale jak to mówią idzie jak po szynie i daje ogromne poczucie stabilności.

Dzięki temu, że środek ciężkości jest dość nisko jak motocykl tej klasy, pięknie składa się w zakręt a do wykonania przeciwskrętu nie potrzeba nadmiernej siły.

Bardzo szybko reaguje czyli jest bardzo posłuszny. Nie zaobserwowałem, żadnych problemów przy manewrowaniu – choć tu uwaga ! Trzeba pamiętać, że mamy ze sobą szeroki zestaw kufrów, które zabierają sporo miejsca przy jeździe między samochodami w korku ulicznym (kufry oczywiście można szybko zdemontować jeżeli w danej chwili nie są potrzebne) Silnik sprawia wrażenie bardzo elastycznego. Przy zapiętym najwyższym 6 biegu przyspiesza bez dziury w gazie praktycznie od prędkości 40 km/h. Tu trzeba zauważyć, że im większe obroty tym silnik żywiej reaguje.

Nie muszę przypominać, że powyższe w połączeniu z sześciocylindrową jednostką o mocy 160 koni i ogromnym momentem obrotowym dają niesamowitą frajdę z jazdy a konkurencję w tej klasie pozostawiają daleko z tyłu.

Myślę, że motocykl ten sprawi dużo radości tym którzy lubią dalekie autostradowe przeloty w idealnych warunkach jakie motocykl może zapewnić jak i tym, którzy chcą pośmigać po ciasnych i szybkich winklach.

Jednym słowem 6 z BMW na 6 laugh

 

powrót